Fiets 'm er in.

Weken/maandenlang zit ik tegen een blogje aan te hikken, in die zin dat er nooit wat spectaculairs gebeurt waar ik dolgraag kond van wil doen. Het is altijd maar hetzelfde. Zovan: het is mooi weer, zus en zoveel bootjes, dat en dat is bijna klaar maar dat nog niet…tja, allemaal mooi en aardig maar wat ik wil is actienieuws. Hart van Vlieland. Vlieland Vandaag.  VNN. Ofzo.  Vroeger had je nog eens een explosie in de charterhaven, of een boot die in de hens vloog.  En dit weekend werd natuurlijk wéér niks, want ik was buiten dienst – er was nl. een fanfareweekend en daarom was ik dáár en niet hier.

Totdat ik maandagochtend op kantoor kwam: ‘goh, dat was wat, he gister.’ Huh, watte…heb ik wat gemist. Ik weet van niks. Wat was er nou gebeurd….een Vlielander had zijn Landrover op de bodem van de werkhaven geparkeerd! Ja zeg! Niet te geloven…ik moet nog details horen, maar het schijnt dat de betrokkene zijn auto in z’n vrij had staan en dat ie zo hup de haven in dook. Er zat niemand in.
Maar goed, dat is nog tot daaraantoe, maar het gaat hierom: nu GEBEURT er eindelijk iets, BEN ik er niet!!!&^%$@  Erg!!
Dus ja, ik hoorde de verhalen aan de balie en ik wilde natuurlijk heel graag beeldmateriaal hebben van de hele actie. (De auto is opgedregd). Gelukkig meldde er zich iemand aan de balie die het opdreggen had vastgelegd en ik mocht die plaatjes gebruiken voor de blog. Hoera, heb ik tenminste IETS. Ondertussen baalde ik nog stevig vanwege het missen van de actie.
Na mijn dienst toog ik op de fiets naar de kop van steiger E en haalde aldaar de onderstaande photootjes op (met dank aan Hans Laarhoven van de ‘Polaris’):

Autotewater12
Klaas Koe-met-de-Manitoe dregt de onfortuinlijke Landrover op.

Autotewater23
Voorzichtig, dan breekt het lijntje niet.

Autotewater26
Gelukt…

Autotewater30
Daar is ie dan. Denk niet dat ie nog gaat rijden…

Nu zijn er 33 foto’s gemaakt en die zet ik niet allemaal op deze blog anders duurt het laden van de pagina te lang. Ik heb ze wel in een Google-albumpje staan, voor de gexefnteresseerden: klik hier.

Maar nu dan de moraal van het verhaal. (En dat is wel heeeel genant, en eigenlijk ben ik gek dat ik het nog plaats ook. Maar goed, dat is de straf).
We gaan terug naar de kop van steiger E. Ik had mijn fiets (mijn fiets – mijn broodwinning…ik doe álles met die fiets) geparkeerd aan de paal met de reddingsboei (zoals ik vaker doe) en was in de kajuit van de Polaris om de foto’s te bekijken. Opeens een vrouwenstem: ‘is hier de havenmeester?’ Ja hoor, hier ben ik. ‘ De fiets van de havenmeester is in het water gevallen!!’ Wat?! O nee he! Ik direct uit de boot, op de steiger. Me fiets! Me fiets in de plomp! Ik kon wel door de grond zakken. M’n mooie fiets in de drek, da’s toch erg. En het genante was, dat ik even eerder met leedvermaak de foto’s bekeek van die auto te water. Daarom beschouw ik dit als mijn straf. Eigen schuld, al is het mij een raadsel hoe die te water kwam. Niemand had het gezien en het waaide nauwelijks.
Gelukkig kwam er van alle kanten hulp toegesneld. De familie Damrich was net binnen, net de lijntjes vast en ze konden al aan de slag. Een lijn met een magneet eraan…een geluk bij een ongeluk: het was laag water. Hij lag op 2,50 meter diep en hij kon ‘m traceren. Toen kwam mijn steun en toeverlaat – wat moet ik zonder hem – Hans de Bakker met een dreg. De eerste poging was al gelijk bingo. Even later had ik de fiets weer op de steiger. Ondertussen schaamde ik me natuurlijk rot. Heel genant…en ik wil het er niet meer over hebben. Zaak gesloten.  Ok, hier de photootjes dan nog, ook dat is mijn straf.

Stevigremwerk

Stevigremwerk2
Ik ben nóg beduusd..hoe kon ie er toch invliegen, de fiets stond immers tegen de paal. De fiets wordt hier gelocaliseerd door Ralph van de Clara.

Stevigremwerk4
Vervolgens de dreg van Hans de Bakker naar de bodem en…hebbes. Omhoog die boel.

Stevigremwerk6 

Stevigremwerk8
Daar is ie weer!

Snel ander onderwerp nu.
Het is momenteel heel druk voor de tijd van het jaar. In juni hebben we normaalgesproken zo ’n 70 – 100 bootjes gemiddeld in de haven. Gister hadden we 200!  En dat op een maandag! Waar komen die toch allemaal vandaan vraag je je af. Het zijn in ieder geval geen mensen die moeten werken. Okee, er zijn er bij die geen kinderen op school hebben en gewoon een snipperweek van hun werk hebben. Verder zijn het mensen die alle tijd hebben, de generatie die ons land heeft opgebouwd om het zo maar met de nodige eerbied te zeggen.  Ja, echt alle tijd. En dat is voor ons wel eens moeilijk, want wij willen de mensen graag de nodige aandacht geven maar dat lukt niet altijd omdat we het gewoon razend druk hebben, hoewel het LIJKT of we alles in alle rust doen en de hele dag koffie drinken. Dus niet. Ze moesten eens weten wat wij allemaal moeten doen om alles draaiende te houden.
Maar goed, waarom hebben wij opeens zoveel boten in de haven. Welaan, het kan ook zijn omdat Terschelling deze week vol ligt. Kijk maar hoe alles er bij ligt:
Naamloos
Vreselijk! Daar wil je toch niet liggen…

En waarom ligt het daar vol? Wel, deze week is daar het (ik kan het nauwelijks op het scherm krijgen) Oerol-gedoe. Oerol, u weet wel, dat rare festival met ongewassen kunstenaars en dito toeschouwers die zich op het strand vergapen aan één of ander wapperend ding. Zéér af te raden om te bezoeken en het is me daarom een raadsel wat een mens daar naartoe trekt. In die haven lekker knus met z’n allen elf-dik liggen en daar ook nog voor betalen, ik kan het niet begrijpen.
Maar ik vind het prima, de rustzoekers komen gewoon naar Vlieland. Laat ze op Terschelling maar de horlepiep dansen en lekker kunstzinnig wezen en zogenaamd cultuur happen, daar hebben ze de ruimte om herrie te maken en rotzooi te trappen. Helem
aal prima. Zij de actieve bierdrinkende jongeren, wij de rustzoekers en natuurliefhebbers. Onderscheid moet er wezen, je moet een keuze hebben. Niets negatiefs dus aan dit verhaal hoor, begrijp me goed.
Maar dat is de reden dat we 100 boten meer hebben. Ze liggen daar tot en met komend weekend vol.

Verder nog nieuws? Onze vakantiekracht komt a.s. weekend weer. Geweldig, dan kunnen we langer open wezen, want dat is nu wel beperkt. Dat betekent dus ook dat binnenkort de hel losbreekt drukte begint met het zomerseizoen. Begin juli tot zegmaar half augustus volle bak. Dat is altijd zo geweest en we verwachten nu niet anders. ‘Vol’ betekent trouwens niet dat jachtjes geen kans maken om in de haven te liggen. Stel: de twee rode vlaggen hangen in top. Ok, dat betekent dat er geen boten meer worden toegelaten. Wil men toch een ligplaats, dan wordt er veelal eerst een nacht geankerd in de geul achter het dorp. De volgende morgen gaan er tientallen bootjes uit, terwijl de rode vlaggen erop blijven. Als er weer voldoende ruimte is geschapen – vaak rond 12 uur – worden de vlaggen weer gestreken, en dat is het teken dat de jachtjes voor de haven naar binnen kunnen komen. Net zolang er plaats is uiteraard. Vol is ook daadwerkelijk vol in een boxenhaven.  Dus: eerst ankeren, dan de volgende morgen voor de haven klaarliggen en de vlaggen in de gaten houden. Dat is het devies. Met andere woorden, kom gerust deze kant op van de zomer.

Okee, verder niets meer te melden.
Tot de volgende keer!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s